2015. október 21., szerda

#100újélmény - 1. Kőszegi gerinctúra

No, hát a török élményeim elmesélése kissé félbeszakadt, és egyelőre nincs kapacitásom folytatni (de be lesznek fejezve! majd egyszer). Helyette viszont egy új feladatba vágtam a fejszémet: a Facebookon nem rég indult #100újélmény kihívást szeretném teljesíteni, mert bár most eléggé rendben megy az életem, az élménygyűjtéssel mintha leálltam volna egy kicsit, ami nem jó. Szóval a cél mostantól az, hogy minden héten legalább egy új élménnyel járuljak hozzá a lelki békémhez.

Az első bejegyzésen nem is kellett sokat gondolkodnom: P-vel négy napot töltöttünk Kőszegen (na jó, három és felet, meg egy felet Szombathelyen), és hát mi tagadás, eléggé beleszerettem ebbe a kisvárosba. A szállásunk a belvárosban volt, egész konkrétan a Jézus Szíve Templom szomszédságában (ami azért volt külön élmény, mert minden nap hajnali ötkor harangoztak először, amihez ugye kevésbé vagyunk hozzászokva). A városban viszonylag keveset sétáltunk - első nap még fáradtak voltunk, tegnap és ma pedig elég vacak idő volt -, de abból amit láttam, Kőszeget (pontosabban Kőszeg régebbi részeit, amiket láttunk), egy szóval tudnám leginkább jellemezni: cuki. De a lényeg az, hogy teljesen beleszerettem, és most nyaralót akarok venni fent a hegyen. A városban sajna nem fényképeztünk, de itt van két wikipédiás kép azok számára, akik még nem jártak arrafelé:

Jézus Szíve Templom
(forrás: Wikipédia)
+1 Darwin szobra harkállyal

Fő tér
(forrás: Wikipédia)

Na, de igazából nem Kőszegről akartam írni, csak gondoltam megemlítem azt is, mint új szerelmemet. Hanem a vasárnapi gerinctúráról, ami elég hosszú volt, cserébe viszont gyönyörű.
Az ötletet innen szedtük: Kőszegről fel a hegyre - Zeiger-nyereg - Szikla-forrás - Stájer-házak - Hörmann-forrás - Kendig - Kopasz-Kendig - Vörös-Kereszt - Irány-hegy - Óház-tető - Kőszeg. Mivel ugye nem kocsival voltunk, a kiindulóponthoz is gyalog kellett felkapaszkodnunk. Átvágtunk Kőszeg külvárosán, a hegyen gyönyörű osztrák fizetésből épült házak sorakoznak egymás mellett (meg van azért néhány lepukkantabb is, de azok is mekkora telkek!), fel a kék kereszt jelzésen. Ez amúgy nem lett volna hosszú út, de mivel most érik a gesztenye, ezért muszáj volt szednünk belőle, amitől a felfelé menetel legalább kétszer olyan hosszú ideig tartott, mint kellett volna. De hát na, a gesztenye finom, de drága, nem hagyhattuk ki ezt az alkalmat.

Még a "hivatalos" túraútvonal kezdetén is meg-megálltunk egy-egy szép gesztenyéért. Számomra teljesen irreális élmény volt tölgyes-gesztenyés erdőben mászkálni, de most egy kicsit irigylem az ott lakókat, meg pláne a mediterrán népeket, akiknél ez tök normális. Egy idő után elkezdtek el-elmaradozni a gesztenyefák, és a helyüket bükkösök vették át. Imádom a bükkösöket, szóval így visszagondolva kb. úgy viselkedtem, mint egy kisgyerek a cukorboltban, egyszerűen nem tudtam betelni a látvánnyal. Szerencsénkre elég jó idő volt (értsd: nem esett az eső, és néha még a nap is kisütött), úgyhogy szép kilátás nyílt a szomszédos völgy falvaira, illetve a színes hegyoldalakra. A bükkös rész még egészen sokáig tartott, elvétve egy-egy fenyő is előkerült, mohapárnák, kis pöfetegek meg egyéb mini gombák, kissé megtépázott harangvirágok, máskor pedig szeder vagy nagy ritkán áfonya szegélyezte az utat.

Az első bükkös
(saját kép)

Cuki gomba a cuki mohában
Talán az egész kirándulás leggyönyörűbb része az volt, amikor a déli napsütésben sétáltunk le a Szikla-forráshoz. Az út mindkét oldalán bükkös volt, viszont bal oldalt nagy kupacokban álltak a gallyak a fák alatt, míg jobb oldalon szinte térdig érő fű zöldellt az avar felett, mintha tavasz lett volna. A fák szürke kérge kicsit Gyűrűk Urás hangulatot adott az egész tájnak, és tényleg elmondhatatlanul gyönyörű volt az egész. És az út alján, a Szikla-forrás felett ebédeltünk, miközben végig a mesebeli bükköst bámultam. Talán ez volt az idei évem eddigi legszebb élménye.

Bükkös a napfényben
(fotó by Pomsár Péter)
Utána először egy kiszáradt patakmederben indultunk el, de sajna nem arra vezetett a turista út. Viszont találtunk egy lábatlan gyíkot, úgyhogy most már nekem is van lábatlan gyíkos képem!

Szegény eléggé meg volt illetődve, de kitettem utána egy napos foltra
Ezután tovább folytatódott a bükkös rész, aminek a leírásától most eltekintek, mert feltehetően sok olvasót vesztenék vele. De szép volt, és a nap is kisütött. Egy idő után a bükkös átfordul fenyvesbe, méghozzá nem új telepítésűbe, hanem már jó régibe, mert elég nagyon voltak a fák. Kicsit illúzióromboló volt, hogy ezen a részen a turistaút egy kevésbé karbantartott betonúton vezetett, de végül is nem volt rossz, a fenyőerdő pedig kifejezetten hangulatos volt.

Nem sokkal később elértünk a Stájer-házakhoz. Elég szépen fel vannak újítva, de így, hogy zárva voltak, és az erdészeti múzeumot sem néztük meg, nem voltak annyira izgalmasak. Viszont tök jó lenne egyszer terepgyakra eljönni ide, már ha megoldható.

Itt még sütött a nap, de már közeledett a felhő
(fotó by Pomsár Péter)
A következőkben ismét felfelé menetelés következett, ismét bükkösökben, amikre ismét annyira szépen sütött a nap, hogy néha egészen azt hittem, hogy mindjárt jönnek az orkok a tündék. Meg volt egy csomó gomba is, néha-néha pedig egy-egy fekete fenyő. A következő megálló a Hörmann-forrás volt, ahol meglepően sok emberrel találkoztunk. Illetve csak addig volt meglepő, amíg ki nem derült, hogy pár száz méterre onnan van egy parkoló, ahova kocsival is könnyedén fel lehet menni. Innen felmászhattunk volna Írott-kőre, de sajnos nem volt rá idő (de majd legközelebb), hanem a körtúra visszafelé szakaszára érve folytattuk utunkat. Ezúttal egy viszonylag új fenyvesben vezetett az út, ami nagyon hangulatos volt, meg egy kicsit ijesztő is, mert a köd azért már kezdett beszivárogni a hegytetőre.
Fenyves
Oroszlánkirály-remake
(fotó by Pomsár Péter)
A visszafelé út eleje nagyrészt ilyen fenyveseken vezetett keresztül, egy-két nagyobb irtás-folttal, ahol korábbi szú-kár miatt kellett letarolni a fákat (ami ettől függetlenül elég szomorúan nézett ki, de legalább volt kilátás). Felmásztunk a Kendig-hegy csúcsán levő tévétoronyhoz(?), ahol Oroszlánkirályosat játszottam a táskával (sajnos nem volt jobb kéznél, de majd legközelebb), aztán kiérve a fenyves övből ezúttal tölgyesben folytattuk az utat. A turistaút egy része itt elég bizarr módon egy egykori aszfaltúton vezet, két oldalt pedig néha épület-alapok bukkannak elő (amikről amúgy nem lehet tudni, hogy micsodák, egyesek szerint katonai létesítmények voltak, mások szerint pedig a két világháború közt tervezett üdülő-épületek romjai). Itt volt egy egészen különleges rész, teli áfonyával. Annyi áfonyával, amennyit még talán Erdélyben sem láttam egy rakáson, nemhogy itt Magyarországon, az Alpokalján!

Ezután ismét aszfaltozott útra értünk ki, ami megint egy régebbi fenyvesben vezetett. A következő megálló a Vörös-kereszt nevű turistaút-csomópont volt, ahol több gesztenyeszedő kirándulóval is találkoztunk, illetve leültünk uzsonnázni (aztán jól odafagytunk, mert jöttek a felhők). Innentől kezdve kissé sietősebbre vettük a tempót, mert már kezdett kicsit későre járni és én féltem a vaddisznóktól is. A terep egyébként nagyrészt egyenes volt vagy lejtős, esetleg egy keveset kellett mászni, de innentől már végig tölgyesben meneteltünk (a tölgyesek is szépek, de azért a bükkösöknek a nyomába se érnek). Az Óház-tetőn levő felújított kilátóra vetettünk egy pillantást (amúgy is kilátó-fóbiám van, úgyhogy nem zavart, hogy nem volt idő felmenni), de akkor már határozottan sötétedett, és azért sötétedés után, zseblámpa nélkül nem akartunk az erdőben maradni még akkor sem, ha nem féltem volna a vaddisznóktól. Visszafelé is szedtünk még egy kevés gesztenyét, és még pont jó időben értünk haza: a túra teljes hossza kb. hét és fél óra volt, ebből talán kb. fél órát töltöttünk evéssel meg Oroszlánkirályos fényképezkedéssel, illetve legalább ugyanennyit gesztenyeszedéssel. Szóval sok volt, de megérte, és még biztos fogok/fogunk arra járni!